Handelsbetingelser

Omfang

Disse salgs- og leveringsbetingelser gælder for alle køb i Silvan Webshop. Både privatpersoner og erhvervsdrivende kan handle i Silvan Webshop til levering i Danmark, dog undtaget til ikke-brofaste øer, Grønland og Færøerne. Levering til ikke-brofaste øer kan ske efter særskilt aftale, kontakt os på [email protected]. Vi tager forbehold for køb med videresalg for øje.

Priser for varer

Prisen er angivet inklusive moms, men eksklusive fragt og gebyrer. Det er varens pris på købstidspunktet, som kunden skal betale. Priserne på varerne i Silvan Webshop følger priserne i Silvans byggemarkeder, dog kan der forekomme prisforskelle i forbindelse med kampagner, kø-tilbud, restmarked etc.

Rabatten er fratrukket prisen

Forsendelse/transport

Silvan Webshop bestemmer forsendelses-/transportmåden, hvilket blandt andet kan være aktuelt ved porøse varer. Silvan forbeholder sig retten til at ændre levering fra pakkeshop til hjemmelevering grundet volume. Bemærk at din ordre kan blive leveret af flere fragtfirmaer, alt afhængig af hvilke varer du har bestilt. Har du brug for at vide, hvilket fragtfirma vi anvender, kan du kontakte vores kundeservice.
Stykgods-/pallegods-leveringer adviseres på en SMS fra transportøren dagen før levering. Stykgods-/pallegods-leveringer sker til fortovskant. Kunden skal selv bortskaffe forsendelsesemballagen.
Varer mærket "Frit leveret" leveres direkte fra Silvans leverandører til fortovskant. Ved sådanne køb kan Silvan Webshop ikke oplyse nøjagtigt leveringstidspunkt. Silvan Webshop tager forbehold for, at de fysiske forhold ved og på leveringsstedet skal kunne muliggøre levering som forudsat.
Det er chaufføren, der afgør, om underlaget er tilstrækkeligt kørefast og egnet til afsætning. Chaufføren har ikke mulighed for at bære op i lejligheder. Dette er kundens ansvar.
For alle ordrer gælder, at levering som udgangspunkt sker på hverdage indenfor tidsrummet kl. 08.00 - 16.00.
Hvis det i ordren oplyste telefonnummer er et mobilnummer, og hvis forsendelsen er en postpakke, så sender PostNord en SMS til det pågældende mobilnummer, når PostNord har klargjort postpakken til forsendelse. Denne SMS-service er gratis.

Ved direkte levering med kran er der særlige forholdsregler, som du bedes være opmærksom på. Læs mere her.

Afhentning/Click & Collect

Kunden kan ved bestillingen vælge "afhentning", som derefter kan foretages i det valgte Silvan byggemarked. Ordren forventes klar inden for 3 timer i butikkens åbningstid. Butikken har 24 timer til at pakke og klarmelde ordren og vil sende en e-mail og en SMS til kunden, når ordren er klar til afhentning. Herefter vil Silvan Webshop trække betalingen for købesummen på kundens konto.
Ved afhentningen skal kunden fremvise e-mail og/eller SMS-bekræftelsen fra Silvan Webshop. Varer bestilt til afhentning skal være afhentet senest 30 dage efter meddelelsen til kunden om "klar til afhentning", herefter har kunden tabt enhver rettighed over købet.

Palle Retur

Husk at hvis du har fået leveret din ordre på en palle og er blevet opkrævet 179 DKK i forbindelse med køb af din ordre, så får du 132,46 DKK retur, når du afleverer den brugte palle i din lokale Silvan butik. Ved returnering af palle skal faktura fremvises. Gælder ikke for engangspaller, hvor du ikke har betalt et gebyr pr. palle i forbindelse med køb af din vare.

Levering i dag

Kunden kan ved bestillingen vælge ”Levering i dag”. Silvan vil da pakke og levere ordren senest den efterfølgende dag. Se mere om leveringsfrister under Fragt- og leveringsvilkår. Når ordren er pakket, vil Silvan trække betalingen for købesummen på kundens konto.
Ved køb med "Levering i dag" er det ikke muligt for kunden at nægte modtagelse af leveringen. 
Fortryder kunden sit køb foretaget med "Levering i dag", skal kunden returnere varen til en Silvan-butik. Det er kundens ansvar, at varen returneres i samme stand som ved modtagelsen, ligesom kunden også skal afholde udgiften af returneringen.

Betaling

Der opkræves ikke gebyr ved betaling med betalingskort, der er udstedt i Danmark. Vi opkræver et kortgebyr på erhvervskort og private kort udstedt udenfor Danmark.
Betalingstransaktionen foregår via en sikret, krypteret SSL-forbindelse (Secure Socket Layer).
Betalingsbeløbet trækkes tidligst på betalings-/kreditkortet, når varerne afsendes fra Silvan Webshop / meldes klar til afhentning. Ved køb af specialfremstillede varer, jf. afsnit 6.b., 2. punkt, kan Silvan Webshop trække betalingsbeløbet, allerede når fremstillingen påbegyndes, hvis du forinden har accepteret dette.
Varer købt i Silvan Webshop kan ikke betales via Netbank.
Når kunden betaler med et betalingskort, er kunden sikret mod misbrug uden selvrisiko, idet betalingen sker via SSL. Endvidere kan en kunde i tilfælde af misbrug forlange, at kortudstederen (af et i Danmark udstedt betalingskort)/betalingsformidleren tilbagefører en betaling til kundens betalingskortkonto. Angående hæftelses- og ansvarsregler i øvrigt henvises til blandt andet Lov om betalingstjenester.
Gavekort kan ikke benyttes som betalingsmiddel på Silvan Webshop, men udelukkende i Silvan byggemarkeder.

Reklamations- og fortrydelsesret

Reklamationsret

Hvis der foreligger en berettiget og rettidig reklamation angående en vare købt i Silvan Webshop, foretager Silvan Webshop ét af følgende punkter, dog under hensyntagen til den til enhver tid gældende, ufravigelige danske købelovgivning: 

  • Bytter varen
  • Får varen repareret/udbedret 
  • Tilbagebetaler købesummen 

Kunden kan reklamere over en vare købt i Silvan Webshop ved at kontakte Silvan Webshop på tlf.: 8252 8252 eller ved at sende en mail på [email protected], sammen med en udskrift af kvitteringen og/eller fakturaen og en beskrivelse af reklamationen.

Alternativt ved at medbringe varen samt kvittering og/eller faktura i et af Silvans byggemarkeder. Reklamation skal ske i henhold til reglerne herom i købeloven. Reklamation skal således ske indenfor rimelig tid efter, at manglen er opdaget, dog senest to år efter købsdatoen, med mindre andet fremgår af loven. Reklamerer du inden for to måneder efter at du har opdaget fejl eller mangel, vil det altid være rettidigt. Kunden skal betale portoen/fragten i forbindelse med returneringen til Silvan Webshop. Hvis reklamationen er berettiget og rettidig, refunderer Silvan Webshop den af kunden betalte returporto/-fragt, jævnfør nedenfor angående købesummen. Silvan Webshop skal betale portoen/fragten i forbindelse med fremsendelsen af en ombyttet eller repareret/udbedret vare til kunden. Kunden skal betale portoen/fragten i forbindelse med Silvan Webshops returnering af varen til kunden, hvis kundens reklamation ikke var berettiget eller rettidig.

Hvis købesummen skal tilbagebetales til kunden, sker dette kontant, hvis kunden returnerer varen i et af Silvans byggemarkeder. Hvis kunden sender varen retur til Silvan Webshop, overføres købesummen til den kreditkort-konto, hvorfra der er sket betaling.

Fortrydelsesret

Fortrydelsesfristen udløber 1 år efter den dag du har modtaget din vare, får den sidste vare i fysisk besiddelse, når det drejer sig om en aftale om flere forskellige varer, som er bestilt i én ordre, og som leveres enkeltvis, eller får det sidste parti, eller den sidste del i fysisk besiddelse, når det drejer sig om en aftale om levering af en vare, der består af flere partier eller dele.
Du skal inden 1 år fra modtagelse give os meddelelse om, at du ønsker at fortryde dit køb. Meddelelsen skal gives ved support på tlf. nr.: 8252 8252, eller mail: [email protected]. I din meddelelse skal du gøre os tydeligt opmærksom på, at du ønsker at udnytte din fortrydelsesret. Du kan ikke fortryde ved blot at nægte modtagelse af varen uden samtidig at give os tydelig meddelelse om dette.
Du skal sende din ordre retur til os uden unødig forsinkelse og senest 1 år efter, du har meddelt os, at du ønsker at fortryde dit køb. Du skal afholde de direkte udgifter i forbindelse med tilbagelevering af varen. Ved returnering er du ansvarlig for, at varen er pakket forsvarligt ind.
Du bærer risikoen for varen fra tidspunktet for varens levering.
Visse varer kan i kraft af deres art ikke returneres med normal post. Udgifterne for returnering forventes højst at beløbe sig til ca. 1.875 DKK inkl. moms.


Varer undtaget fortrydelsesretten

Specialproducerede varer, varer solgt i metermål samt ikke lagerførte bestillingsvarer er dog undtaget af bytte- og returretten.

1. Levering af varer, som er fremstillet efter forbrugerens specifikationer eller har fået et tydeligt personligt præg,
2. Levering af varer, som må antages at blive forringet eller forældet hurtigt,
3. Levering af forseglede varer, som af sundhedsbeskyttelses- eller hygiejnemæssige årsager ikke er egnet til at blive returneret, og hvor forseglingen er blevet brudt efter leveringen.
Du mister din fortrydelsesret, hvis;
- du bryder forseglingen på varer, som af sundhedsbeskyttelses- eller hygiejnemæssige årsager ikke er egnet til at blive returneret.
Kunden hæfter for eventuel forringelse af varens værdi, som skyldes anden håndtering, end hvad der er nødvendigt for at fastslå varens art, egenskaber og den måde, den fungerer på. For at modtage hele købsbeløbet retur må du altså gøre det samme, som man kan i en fysisk butik. Du må afprøve varen, men ikke tage den i egentlig brug.
Hvis du fortryder dit køb, får du naturligvis det beløb du har indbetalt til os, tilbage. I tilfælde af en værdiforringelse, som du hæfter for, fratrækkes denne købsbeløbet.
Hvis du benytter din fortrydelsesret, refunderer vi alle betalinger modtaget fra dig, herunder leveringsomkostninger (dog ikke ekstra omkostninger som følge af dit eget valg af en anden leveringsform end den billigste form for standardlevering, som vi tilbyder), uden unødig forsinkelse og under alle omstændigheder senest 14 dage fra den dato, hvor vi har modtaget meddelelse om din beslutning om at fortryde denne aftale. Vi gennemfører en sådan tilbagebetaling med samme betalingsmiddel, som du benyttede ved den oprindelige transaktion, medmindre du udtrykkeligt har indvilget i noget andet.
Vi kan tilbageholde tilbagebetalingen, indtil vi har modtaget varen retur, med mindre du inden da har fremlagt dokumentation for at have returneret den.
Hvis du fortryder købet, skal varen sendes til: 
Silvan webshop v/ Danske Fragtmænd, Alstrup allé 11-15, 8361 Hasselager.
Du kan også fortryde købet ved at give tydelig meddelelse og aflevere den personligt i din lokale Silvan.

Bemærk! Vi modtager ikke pakker sendt pr. efterkrav.
Virksomheder og offentlige institutioner har som udgangspunkt ikke fortrydelsesret, med mindre andet er skriftligt aftalt med Silvan.

Fejllevering

Hvis Silvan Webshop har fremsendt en forkert vare i forhold til kundens bestilling, refunderer Silvan Webshop portoen/fragten i forbindelse med kundens returnering af den fremsendte, forkerte vare til Silvan Webshop ved at indbetale beløbet til den kreditkort-konto, hvorfra der er sket betaling. Hvis kunden returnerer varen til et af Silvans byggemarkeder, refunderes portoen/fragten kontant til kunden.

Forsinket levering og force majeure

Silvan tager forbehold for forsinket eller mangelfuld levering, også ved force majeure.

Klagemuligheder

Hvis du vil klage over en vare eller tjenesteydelse kan indgives til Center for Klageløsning, Nævnenes Hus, Toldboden 2, 8800 Viborg.
Du kan klage til Center for Klageløsning via Klageportalen for Nævnenes Hus på https://kpo.naevneneshus.dk/.

Kontaktoplysninger

Silvan Webshop kan kontaktes som følger:
Adresse: Silvan Kundeservice, Edwin Rahrs Vej 88, 8220 Brabrand
E-mail: [email protected]
Tlf. nr.: 8252 8252
CVR-nr. 38841297