Black Friday er fortid i Silvan
Green Weekend er kommet for at blive

PRESSEMEDDELELSE 11. November 2022 ‒ Brabrand, Denmark

Black Friday er fortid i Silvan – Green Weekend er kommet for at blive

Black Friday er fortid i Silvan og bliver for tredje år i træk erstattet med Green Weekend, hvor fem procent af virksomhedens omsætning går ubeskåret til organisationen Plant et Træ. Silvan har indtil nu bidraget med 23.500 træer til skovrejsning samt træer til etablering af frugtplantager i 54 børnehaver.

I 2020 udfasede Silvan først alle trykte tilbudsaviser, hvorved der årligt spares 134.000 kilometer papir. Samme år blev Black Friday erstattet af Green Weekend som et alternativ for forbrugere der værner om miljøet. Det betyder at man ikke møder kraftigt nedsatte priser i Silvan, som ellers er kutyme i denne periode. I stedet støtter man organisationen Plant et Træ med fem procent af købet, når man handler ind til de planlagte projekter i hjemmet.

Som et resultat af initiativet, har Plant et Træ i de to foregående år modtaget over 1,4 millioner kroner fra Silvan. I 2020 gik donationen til at skabe frugtplantager i 54 børnehaver, og sidste år til skovrejsning med cirka 23.500 nye træer.

-Vi er meget stolte af samarbejdet med Plant et Træ. Det er fantastisk at være en del af at hjælpe børn med, at finde glæde i naturen ved at plante træer. Green Weekend har de seneste to år været en succes, og vi glæder os til at fortsætte samarbejdet og dermed igen give et bidrag til naturen, siger Rasmus Kjærgaard, CSO i Silvan.

En bæredygtig organisation

Partnerskabet med Plant et Træ udspringer først og fremmest af et ønske om at bidrage til en grønnere fremtid for de kommende generationer. Dette matcher Plant et Træs mål om, at alle børn skal opleve at plante træer og se dem gro. Derudover er der også et øget fokus på at gøre Silvan til en mere bæredygtig forretning.

– I Silvan er vi bevidste om at tage et bæredygtigt ansvar. Vi gennemgår konstant vores drift og sortiment og flytter grænserne for, hvad der kan lade sig gøre i vores branche. Derfor droppede vi tilbudsaviserne og har erstattet Black Friday med Green Weekend, siger Klaus Dolmer, CEO i Silvan.

I arbejdet med at minimere forbruget af ressourcer har Silvan implementeret miljøvenlige indkøbsposer og anvender miljøvenlig emballage til forsendelser fra deres webshop samt introduceret en grønnere produktlinje, der hedder ’Skabt med omtanke’. For at skabe mere biodiversitet har detailkæden også valgt at lade græsset gro vildt omkring deres butikker, hvor det lader sig gøre.

– Alle initiativer, store som små, bidrager til målet om at opnå en så grøn forretning som muligt. Der er stadig et stykke vej, men alle ændringer betyder noget, siger Klaus Dolmer.

Green Weekend finder sted i alle Silvans butikker og på Silvan.dk den 25.-27. november 2022.

Om Silvan

Silvan er en førende dansk gør-det-selv-detailkæde, som hovedsageligt betjener private kunder i 43 byggemarkeder og butikker i både byer og forstæder, samt en online butik i Danmark. Bæredygtighed er essentielt og kommer til udtryk i såvel den daglige drift som i produktsortimentet, der omfatter både klassiske gør-det-selv-produkter, som byggematerialer og haveredskaber, samt produkter til forbedringer af hjemmet og smart homeartikler. Mange af dem er ”Skabt med omtanke” med specielt fokus på bæredygtighed. I de senere år er der gradvist kommet fokus på mere kundekomfort og -service. Serviceydelser som for eksempel savværk, farvetoning, gratis udlån af el-ladcykel og trailere, værktøjsudlejning, nøgleservice og pakkeshop er blevet udvidet, og er en integreret del af kædens værdigrundlag. www.silvan.dk

Kontakt for mere information: