Cykelslanger & cykeldæk

5 Produkter

Rawlink, Cykelslange, Dunlop, 28”

  • Ekstra slange til cyklen

  • Ventil: Dunlop 40 mm

  • Fremstillet af 0,9 mm butyl gummi

  • Passer til dækstørrelse: 28”

34,95

Levering ikke tilgængeligt

Udsolgt

Rawlink, Cykelslange, Dunlop, 24”

  • Reserveslange til cyklen

  • Ventil: Dunlop 40 mm

  • Fremstillet af 0,9 mm butyl gummi

  • Passer til dækstørrelse: 24”

34,95

Levering ikke tilgængeligt

Udsolgt

Rawlink, Cykelslange, Dunlop, 20”

  • Fleksibel og holdbar slange til cykel

  • Ventil: Dunlop

  • Fremstillet af 0,9 mm butyl gummi

  • Passer til dækstørrelse: 20”

34,95

Levering ikke tilgængeligt

På lager i 2 butikker

Rawlink, Cykelslange, Dunlop, 26”

  • Slange til cykel – holder lufttrykket længe

  • Ventil: Dunlop 40 mm

  • Fremstillet af 0,9 mm butyl gummi

  • Passer til dækstørrelse: 26”

34,95

Levering ikke tilgængeligt

Udsolgt

Rawlink, Cykelslange, Racer, 29”

  • Fleksibel og holdbar slange til cykel

  • Ventiltype: Presta 43 mm (Racer)

  • Fremstillet af 0,9 mm butyl gummi

  • Passer til dækstørrelse: 29”

79,95

Levering ikke tilgængeligt

Udsolgt

Find en cykelslange og et cykeldæk til din cykel

Som cyklist kender du nok til irritationen over et fladt cykeldæk. At opdage at dækket på cyklen er fladt en morgen, hvor du allerede er forsinket på vejen til arbejde eller skole, er ikke det bedste udgangspunkt for en overskudsagtig dag. Heldigvis kan du forebygge dette problem ved at købe nogle cykelslanger og cykeldæk som reserve. Så kan du få skiftet cykelslangen, når dækket er fladt. Naturligvis er det noget, som du kan få ordnet hos cykelmekanikeren. Dog vil du både kunne spare tid og penge ved at ordne det selv, hvis du har lidt flair for reparationer. På denne måde kan morgenerne med flade cykeldæk blive lidt mindre trælse.

Hos Silvan kan du finde flere forskellige cykeldæk og cykelslanger. En cykelslange og et cykeldæk skal nemlig passe til lige akkurat din cykel og fælge. Derfor er det vigtigt, at du finder de rigtige typer af slanger og dæk fra starten. Hvis du ikke køber de korrekte cykelslanger og cykeldæk, kan du risikere, at de ikke passer til din cykel. Slanger og dæk til cyklen kommer nemlig både i forskellige størrelser, materialer og tykkelser, så sørg for at vælge den rigtige fra starten. Det er altid en god idé at have i hvert fald et par cykelslanger i reserve, hvis uheldet er ude, og dit dæk er fladt.

Hvilken type cykelslange skal du vælge?

En cykelslange er ikke bare en cykelslange. Ligesom cykler kommer i mange typer – f.eks. mountainbikes, elcykler, racercykler og citybikes – kommer cykelslanger også i mange varianter. Eksempelvis er der stor forskel på, hvor hårdt cykeldæk skal være pumpede: racerdæk skal være hårdt pumpede for at sikre en højere fart. Dæk på en mountainbike skal derimod være mindre hårdt pumpede for at sikre et bedre vejgreb. Har du en helt almindelig citybike, skal du pumpe den mellemhårdt. Cykelslanger skal altså holde til forskelligt niveau af dæktryk. I øvrigt er de fleste cykelslanger lavet i butylgummi, som er et stærkt og holdbart materiale til cykling i hverdagen.

En anden forskel på cykelslanger er ventilen. Den klassiske ventil hedder en Dunlop-ventil. Dunlop-ventilen har en diameter på 8,5 mm og ses mest på slanger til citybikes. Fordelen ved den type ventil er, at du nemt kan pumpe den op, og at den er robust. En anden type ventil er en racerventil (kaldes også Presta-ventil) med en diameter på 6,5 mm. Den er lidt mere vanskelig at pumpe op, men til gengæld er den let at få op til et højt dæktryk. Hvis du har en helt almindelig hverdagscykel, bør du derfor gå efter en slange med Dunlop-ventil. Er du lidt mere en cykelentusiast med en racercykel, er en racerventil det bedste valg.

Hvilken type cykeldæk skal du vælge?

Cykeldæk er en hel videnskab for sig selv. Kører du mountainbike, skal du vælge brede cykeldæk med knopper for at sikre et godt greb. Kører du i stedet på racercykel, skal du have fat i smalle cykeldæk uden for meget mønster for at øge hastigheden. De rette cykeldæk afhænger derfor fuldstændig af dine behov og cykel. Hvis du mere bruger cyklen til transport i hverdagen, skal du have fat i cykeldæk, der er en mellemting mellem dæk til mountainbike og racercykel – altså hverken for brede eller smalle. Så får du den optimale cykeloplevelse til transporten til og fra skole eller arbejde.

Der er nogle ting, som du skal holde øje med, når du skal finde det rette cykeldæk. Ud over den rigtige størrelse på dækket vil du nok også gerne undgå, at dit cykeldæk punkterer. Det kan du forebygge ved at få cykeldæk med antipunkterbart indlæg. Antipunkterbart indlæg mindsker risikoen for punktering markant. Grunden til det er, at cykeldæk med antipunktering har et ekstra beskyttelseslag under slidbanen. På denne måde kan du blive fri for, at cyklen hele tiden punkterer. Det er især rart i hverdagen, hvis du bruger din cykel ofte. Antipunkterbare cykeldæk egner sig især til citybikes og andre hverdagscykler, men du kan også bruge dem til f.eks. racercykler.

Sådan skifter du en cykelslange og et cykeldæk

Er din slange punkteret, og skal du have nyt dæk og slange på din cykel? Det kan måske virke som en uoverskuelig opgave at skulle skifte slange og dæk selv, men faktisk kan de fleste med lidt snilde lære det. Dog kan det være lidt svært at skifte bagdækket, så her skal du måske have hjælp fra en professionel. Ellers kan du ud fra nogle få trin lære at skifte et cykelhjul og en cykelslange. Det kræver heller ikke det store værktøj – du har sådan set kun brug for en ny slange og dæk, en cykelpumpe og et dækjern. Så er du klar til at skifte dit dæk og slange. Trinene i at skifte dæk og slange er følgende:

  1. Afmonter cykelhjulet. Første trin er at få afmonteret hjulet fra cyklen. Forhjulet er ret nemt at afmontere, mens baghjulet er noget mere vanskeligt
  2. Få luften ud af slangen, og fjern ventilen. Du skal lukke al luften ud af slangen, da det gør det meget nemmere at få det gamle dæk og slange ud. Herefter skal du fjerne ventilen og ventilhætten
  3. Brug et dækjern til at fjerne dækket. Få fat i et dækjern til at fjerne cykeldækket. Gør det ved at placere dækjernet mellem fælgen og dækket, og træk dækjernet ned langs siden på fælgen. Fjern efterfølgende det gamle dæk og slangen
  4. Sæt dækket uden på hjulrammen. Du skal starte med at sætte cykeldækket løst ud på hjulrammen, så du er klar til at montere cykelslangen under dækket
  5. Monter cykelslangen. Monter cykelslangen under dækket ved at vride den under dækket. Skru ventilen fast, og pump lidt luft i slangen. På denne måde er du sikker på, at slangen sidder ordentligt og ikke laver knuder
  6. Pres cykeldækket på plads. Pres cykeldækket ned i fælgen. Sørg for, at dækket sidder korrekt nede i cykelrammen. Husk også at tjekke, at dækket er i kørselsretningen

Husk også en cykelpumpe til dine cykeldæk

Et helt centralt element for den optimale cykeloplevelse er en god cykelpumpe. At cykle på et halvfladt dæk gør din cykeltur meget hårdere. Derfor kan du med fordel investere i en god cykelpumpe, så dine dæk kan blive hårde og klar til cykelturen. Hvis du jævnligt pumper dit dæk, forøger det også dine dæk og slanges levetid. Cykelpumper kommer i mange forskellige typer. Det første, som du skal tjekke, er, at du køber en cykelpumpe, der passer til din ventiltype. Hvis du f.eks. har en Dunlop-ventil, skal du have en cykelpumpe til lige præcis denne ventiltype. Da Dunlop-ventilen er den mest almindelige ventil, passer de fleste cykelpumper heldigvis til den.

Cykelpumper kommer i mange størrelser og typer. Skal du have et højt dæktryk, er det klart bedst at få en fodpumpe. Med den kan du presse en masse luft ind i cykelslangen. En anden forskel på cykelpumper er, om de kommer med eller uden et manometer. Et manometer giver dig mulighed for at holde øje med trykket i cykeldækket. Så kan du give cykeldækket præcist det dæktryk, som du ønsker. Hvis du gerne vil have en cykelpumpe med på farten, kan du også få små cykelpumper hos Silvan. Dem kan du tage i rygsækken eller på cyklen, så du kan få luft i dækket, hvis det er ved at blive fladt på en cykeltur. Hvis du gerne hurtigt vil have luft i dækket, kan du evt. bruge en kompressor.