PRESSEMEDDELELSE 07. marts 2022 ‒ Brabrand, Danmark

Silvan sparer op til 1.800.000 kWh om året ved at udskifte sit gamle lyssystem og investere 8.400.000 DKK i en mere miljøvenlig løsning

Som en del af fokus på bæredygtighed, har Silvan udfaset det gamle lys i alle 42 butikker i Danmark, og i stedet installeret mere energieffektive LED-løsninger.

Med en investering på over 8.400.000 DKK i mere miljøvenlig belysning, har Silvan allerede realiseret en besparelse på ~ 1.800.000 kWh mellem januar og december 2021. Det vil svare til at oplyse en almindelig LED-pære i ~ 40.000 år.

”Vi har investeret i en løsning der understøtter vores løfte om at blive mere og mere miljøvenlige til gavn for de kommende generationer” siger Mathias Kerp, CEO i Silvan.

Den seneste investering er ét af flere initiativer fra Silvan, for at handle mere bæredygtigt. Yderligere tiltag er blandt andet ’Green Weekend’, hvor Silvan donerede 5% af omsætningen under Black Friday-weekenden i både 2020 og 2021 til ’Plant et træ’, introduktionen af plastikfri indkøbsposer, implementeringen af en grøn produktportefølje (”Skabt med omtanke”), samt den trinvise reducering af plast, der anvendes til emballage (f.eks. indenfor E-handel). Allerede i oktober sidste år, meddelte Silvan at man har udfaset trykte tilbudsaviser, hvilket svarer til en besparelse af omkring 134.000 km papir hvert år.

Om silvan
Silvan er en førende dansk gør-det-selv-detailkæde, som hovedsageligt betjener private kunder i 42 byggemarkeder og butikker i både byer og forstæder, samt en online butik i Danmark. Sortimentet omfatter både klassiske gør-det-selv-produkter, såsom byggematerialer og haveredskaber, produkter til forbedringer af hjemmet og smart home-artikler, alle skabt med omtanke for bæredygtighed. I de senere år er der gradvist kommet fokus på mere kundekomfort og -service. Serviceydelser som for eksempel savværk, farvetoning, gratis udlån af el-ladcykel og trailere, værktøjsudlejning, nøgleservice og pakkeshop er blevet udvidet, og er en integreret del af kædens værdigrundlag.

Kontakt for mere information: