PRESSEMEDDELELSE 15. oktober 2021 ‒ Brabrand, Danmark

Silvan tager ansvar for miljøet og stopper trykte tilbudsaviser

Silvan annoncerer, at de har udfaset deres trykte tilbudsaviser. Allerede fra 2019 til 2020 minimerede den danske DIY-kæde antallet af trykte tilbudsaviser. Med det komplette stop i 2021 vil Silvan reducere deres miljøaftryk med godt 134.000 kilometer papir om året, svarende til tre ture rundt om jorden.

Fokus på bæredygtighed

Som en del af Silvans øgede fokus på bæredygtighed udfases de trykte tilbudsaviser. I 2019 trykte Silvan tilbudsaviser på ca. 134.000 km papir, hvilket svarer til at kunne nå tre gange rundt om jorden. Allerede i 2020 var mængden reduceret med 70%, og siden december 2020 er tryk og distribution af tilbudsaviser helt ophørt.

Initiativet til at stoppe tryk og distribution af tilbudsaviser er én af mange tiltag, som Silvan har sat i søen for at reducere deres miljøaftryk. Andre igangværende aktiviteter er implementering af LED-lys i alle butikker, introduktion af plastikfrie indkøbsposer, implementering af en grøn produktportefølje (“Skabt med omtanke”) samt en trin-for-trin reduktion af plast, der bruges til emballage (f.eks. inden for E-handel).

- Vi ønsker at efterlade et mere bæredygtigt fodaftryk, og vi er bevidste om vores ansvar over for miljøet. For os betyder det blandt andet at minimere forbruget af unødvendige ressourcer, siger Rasmus Kjærgaard, CSO i Silvan.

Stoppet af tilbudsaviser er en del af flere initiativer, som alle er indbyrdes forbundne. Disse initiativer omfatter også yderligere butiksåbninger og renoveringer samt udvidelse af services.

- Det er med stolthed vi kan fortælle at Silvan har udfaset de trykte tilbudsaviser. Trykte tilbudsaviser er et levn fra fortiden som Silvan nu siger farvel til, til gavn for miljøet. I stedet investerer vi yderligere i vores services og e-handelsaktiviteter samt åbning af nye butikker og renoverer eksisterende, siger Jimmy Thomsen, Head of E-Commerce & Marketing hos Silvan.

Butiksåbninger og renoveringsprogram

Siden december 2020 investerede Silvan tæt på tredive millioner kroner i åbningen af to nye city-butikker og en komplet renovering af butikken på Fisketorvet og i Vejle. Derudover har Silvan planer om at åbne 2-3 city-butikker samt renovere 2-3 butikker over de næste 12 måneder. Det er projekter som samlet set løber op i tredive til fyrre millioner kroner.

Udvidelse af services

For at levere en suveræn kundeoplevelse udvider Silvan løbende deres services. For eksempel vil antallet af tilbudte gratis trailere vokse fra 407 til 530 i 2021. Og tilbuddet om gratis udlejning af elektriske ladcykler er blevet introduceret i yderligere 10 butikker i 2021. Kunderne kan ligeledes benytte sig af de andre services såsom farvetoning, værktøjsudlejning, savværk, kopiering af nøgler og afhentning af pakker.

Silvan er en førende dansk gør-det-selv-detailkæde, som hovedsageligt betjener private kunder i 42 byggemarkeder og butikker i både byer og forstæder samt en online butik i Danmark. Sortimentet omfatter både klassiske gør-det-selv-produkter, som byggematerialer og haveredskaber og produkter til forbedringer af hjemmet og smart homeartikler, alle skabt med omtanke for bæredygtighed. I de senere år er der gradvist kommet fokus på mere kundekomfort og -service. Serviceydelser som for eksempel savværk, farvetoning, gratis udlån af el-ladcykel og trailere, værktøjsudlejning, nøgleservice og pakkeshop er blevet udvidet, og er en integreret del af kædens værdigrundlag. www.silvan.dk

Kontakt for mere information