FAQ (Ofte stillede spørgsmål)

Her på siden finder du svar på nogle af alle de spørgsmål, du måske stiller dig selv i forbindelse med en handel i Silvan. Skulle du alligevel have nogle spørgsmål, som du ikke har fået svar på her, er du mere end velkommen til at kontakte vores kundeservice på tlf. 8252 8252 eller sende os en mail på [email protected].

Generelle spørgsmål

Du kan finde åbningstider og kontaktoplysninger på din lokale Silvan her, hvor du kan komme i kontakt med vores dygtige medarbejdere.

Vi anbefaler, som udgangspunkt, at du tager din defekte vare med ned i din lokale Silvan og laver en reklamation derigennem. Ved reklamationer på online køb, kan du lave en reklamation ved at sende en mail til [email protected] med dit webordrenummer og en beskrivelse af varen. Udfyld formularen her.

Ja, det kan du gøre på to måder. Du kan enten møde op i din lokale Silvan for at låne en trailer, det forudsætter dog, at der er en ledig trailer på netop det tidspunkt. Du kan også reservere en trailer online, hvor du også kan læse mere om betingelserne. Så er du sikker på, at der er en ledig trailer, når du har brug for det.

Ved travlhed i butikkerne kan det være svært at komme igennem på telefonen. Det skyldes, at medarbejderne har travlt med at betjene kunderne i butikken. Du er dog meget velkommen til at ringe til kundeservice på 8252 8252, da vi ofte kan hjælpe dig et godt stykke af vejen.

- Værktøj og maskiner skal reserveres og lejes online gennem vores bookingsystem. Hvis du har brug for hjælp til din booking, kan personalet i din lokale Silvan hjælpe dig. Bemærk, at det kun er muligt at foretage og betjene din booking online.

Ja, i Silvan kan du oprette en Proff-konto, hvor du kan få op til 10 % bonus ved køb samt 15 dags rentefri kredit. Du kan derudover handle på EAN nummer, hvis du opretter en Proff-konto.

Det er desværre ikke muligt at benytte gavekort som betaling på silvan.dk endnu, og vi må i stedet henvise dig til at besøge en af vores fysiske butikker, hvor du vil kunne indløse det.

Ja, i Silvan kan du både købe og ombytte Primagaz gasflasker på 5, 10 og 11 kg. Det er altså både letvægts og almindelige ”tunge” gasflasker. Hvis du skal købe en gasflaske for første gang til f.eks. din grill, betaler du både for flasken og selve gasindholdet. Så ejer du flasken, det er altså ikke en pant, du betaler for gasflasken. Herefter kan du så tage din gasflaske med ned i din lokale Silvan, når den er tom, og købe en ombytning. Her betaler du naturligvis kun for selve gassen. Skulle du på et tidspunkt ikke længere have brug for din gasflaske, kan du ikke returnere den i Silvan og få beløbet retur. Gasflasker kan kun købes og afhentes i butikkerne på grund af sikkerhedshensyn – de kan heller ikke sættes til side til senere afhentning.

Vær opmærksom på, at Silvan Frederiksberg, Kultorvet og Aarhus silkeborgvej ikke forhandler gas.

Hvis du fortryder dit køb, skal varen sendes retur til afsender adressen som fremgår af fragtlabel påsat forsendelsen. Er varen afsendt fra en Silvan butik (se fragtlabel), kan du også fortryde dit køb ved personligt at indlevere varen i din lokale Silvan butik uanset om den er afsendt fra en anden Silvan butik. Medbring venligst din kvittering på dit køb. Hvis du er i tvivl om afsender adressen, kan du kontakte vores kundeservice. Vi gør opmærksom på, at bytte- og returreglerne ikke gælder specialproducerede varer, såsom tonet maling, varer solgt i metermål og ikke-lagerførte bestillingsvarer.

Bemærk! Vi modtager ikke pakker sendt pr. efterkrav. Virksomheder og offentlige institutioner har som udgangspunkt ikke fortrydelsesret, medmindre andet er skriftligt aftalt med Silvan.

Spørgsmål til varelager

Det er ikke alle varer, vi tilbyder til levering, og vi benytter derudover forskellige særskilte lagre til levering af webordre. Dette kan nogle gange betyde, at varen godt kan ligge fysisk i nogle af vores butikker, men samtidig være udsolgt på vores weblager.

På silvan.dk kan du altid tjekke, om en pågældende vare er på lager i din nærmeste Silvan. Det er en smart måde at slippe for en forgæves køretur.

Sådan gør du:

  1. Tryk ind på den ønskede vare
  2. Klik på den blå knap ”Click & Collect”
  3. Så kommer en tabel op, som viser en liste over alle de butikker, der har varen på lager – og hvor mange de stk. de har.

Det er desværre ikke noget, vi tilbyder på nuværende tidspunkt. I specielle tilfælde er det muligt at booke en kurer igennem din Silvan-butik, men det vil være en omkostning du som kunde dækker. Hvis du vil høre, om det er muligt på en specifik vare, anbefaler vi, at du ringer direkte til din lokale Silvan og hører dem ad.

Spørgsmål til fragt og levering

Hvis du bestiller en ordre, der leveres fra vores webshoplager, får du som udgangspunkt tilsendt Track & Trace på e-mail. Her får du oplyst enten pakkenummer eller fragtbrevsnummer, som du også kan søge på hos transportørens egen Track & Trace-hjemmeside. Ved bestillingsvarer, der leveres direkte fra vores leverandører og samarbejdspartnere, kan vi desværre ikke garantere besked inden levering eller track & trace-nummer. Du er velkommen til at kontakte os, hvis du ønsker advisering – så giver vi det naturligvis videre, men vi kan ikke garantere besked.

Hvis du modtager en ordre, som er leveret på en palle, er den palle din ejendom. Det er derfor dit ansvar at bortskaffe den, hvis du ikke ønsker at beholde den. På nogle ordrer, såsom ved fliser og lignende, betaler du et pallegebyr ved bestilling. I disse tilfælde kan du naturligvis indlevere pallen i din nærmeste Silvan, hvor du vil få beløbet retur. Vær dog opmærksom på, at der bliver fratrukket 26 % fra købsprisen for slitage.

Da chaufføren ved palleleveringer skal kunne køre med en palleløfter, hedder leveringen som udgangspunkt til fortovskant. Det er altid chaufføren, der afgør, om underlaget er tilstrækkeligt kørefast og egnet til afsætning.

Ved lagervarer er der typisk en leveringstid på 0-2 hverdage, men vi bestræber os på at levere allerede den efterfølgende hverdag. På bestillingsvarer er der oftest cirka en uges levering. Det kan dog afvige fra vare til vare. Men du kan altid se den forventede leveringstid på varen, når du handler på silvan.dk.

Det afhænger af ordrens vægt og volumen. Ved varer og ordrer på under 20 kg, er det som udgangspunkt PostNord, der leverer. Ved ordrer over 20 kg, bliver Danske Fragtmænd brugt som transportør. Der kan forekomme afvigelser fra ovenstående, hvis det vurderes nødvendigt. Du kan læse mere under vores fragt- og leveringsvilkår.

På leveringer op til 20 kg koster det 39 kr. for levering til udleveringssted og 69 kr. for levering til hjemmeadresse. Ved palleleveringer ligger prisen fra 299 kr. pr. palle. Disse priser er gældende, med mindre andet er angivet ved en specifik vare. Til områderne omkring de større byer tilbyder vi også ekspreslevering for 149 kr. Du kan læse mere om ekspreslevering under Fragt & levering.

Spørgsmål til Click & Collect-ordrer

Vores butikker bestræber sig altid på at håndtere din ordre indenfor 2 åbningstimer. Så snart den er klar, modtager du en SMS om afhentning. Fremvis blot denne SMS og ID i butikken ved udlevering.

Hvis du har fortrudt din Click & Collect-ordre, bedes du udfylde vores retur-formular under Bytteservice.

Ved spørgsmål angående Click & Collect ordrer skal du ringe direkte til den Silvan-butik, du har placeret ordren i.

Som udgangspunkt har du 30 dage til at afhente din ordre, efter den er blevet meldt klar. Som oftest vil butikken ikke lade handlen gå tilbage uden at kontakte dig først.

Ja sagtens. Du formulerer blot en fuldmagt på SMS eller mail til den pågældende person samt videresender SMS’en fra os. Han eller hun skal så blot fremvise de to SMS’er og noget gyldigt ID.

Skulle du have yderligere spørgsmål til nogle af emnerne herover, eller til noget helt andet, er du altid velkommen til at kontakte vores kundeservice eller ringe direkte til din lokale Silvan. Vi er altid parate til at guide og råde dig.